Skip to main content

Jeśli jesteś osobą trenującą, na sen powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Nawet najlepiej zaprogramowany plan treningowy okaże się nieskuteczny, jeśli nie będziesz w stanie się po nim zregenerować. Utrwalanie nowych wzorców ruchowych, tak dokładnie przerabianych na treningach, naprawa uszkodzonych włókien mięśniowych- wszystkie cudowne adaptacje odbywają się w czasie snu.

Co zrobić aby spać i regenerować się lepiej?

Wdrażaj poniższe kroki, a na pewno odczujesz dużą różnicę:

1

Stałe godziny snu i pobudki.

Najistotniejszy punkt z całej listy. Regulacja rytmu dobowego normuje wszystkie procesy w organizmie. Wyrabia także nawyk „presji snu” co bardzo ułatwia zasypianie, i budzenie się bez 10 budzików.
2

W Twojej sypialni powinno być tak ciemno jak to możliwe.

Idealnie jest nie widzieć wyciągniętej przed siebie dłoni.
3

Sypialnia powinna być chłodna.

Lepiej użyć cieplejszej kołdry niż mieć wystarczająco ciepło aby nie była potrzebna. Ma to także wpływ na układ nerwowy, dając nam poczucie ochrony.
4

Traktuj swoje łóżko jako miejsce snu.

Unikaj przebywania w nim oraz w pozycji leżącej w ciągu dnia.
5

Przed snem warto się zrelaksować.

Weź ciepłą kąpiel- zwiększy to oddawanie ciepła przez skórę, obniżając naszą temperaturę ułatwi zaśnięcie. Może spróbuj też medytacji?
6

Unikaj światła niebieskiego

(telewizor, smartfon, tablet) godzinę przed snem.
7

Unikaj kofeiny wieczorem.

Utrzymuje się w organizmie do 6 godzin. Nawet jeśli jesteś osobą która po podwójnym espresso może iść spać, ma to negatywny wpływ na jakość twojego snu i regeneracji.
8

Dbaj o nawodnienie w ciągu dnia,

szczególnie po przebudzeniu. Picie dużej ilości wody przed snem zmusi Cię do wstawania do toalety i niepotrzebnego przerywania snu.
9

Jeśli masz problem z zaśnięciem, wstań z łóżka.

Nie spoglądaj co chwilę na zegarek, to wywoła tylko frustracje i jeszcze bardziej cię rozbudzi. Zajmij się czymś spokojnym, idealne jest czytanie książek. Lektury szkolne skutecznie usypiają
10

Dbaj o ogólną jakość swojego życia.

Aktywność fizyczna, zdrowe jedzenie, ekspozycja na słońce i obcowanie z naturą.